Rozdíly mezi ekonomickými stádii
19. 1. 2008
V tomto článku se chci věnovat jednotlivým ekonomickým stádiím a jejich přínosu pro celosvětovou ekonomiku. Všechny charakteristiky jsou shrnuty v tabulce č.1
Tab. č.1
Zdroj: PINE, Joseph, GILMORE, James. The Eperience Economy : Work is theatre and every business is a stage. [s.l.] : [s.n.], 1999. 254 s. ISBN 0-87584-819-2., str.6
Komodity
Jsou to materiály, získávané z přírody (nerosty, zvířata, zelenina). Jejich vlastností je to, že jsou získávány přímo z přírody. Tyto produkty jsou zaměnitelné. Pokud si například koupíte tunu písku, tak je vám jedno jaká tuna to bude.
Výrobek
Hlavní vlastností výrobku je jeho standardizovanost. Výrobci se snaží výrábět za co nejnižší náklady, proto se snaží výrobky co nejvíce unifikovat.
Služba
Charakteristickým znakem služby je její nehmatatelnost. Služba je doručena na žádost zákazníka.
Zážitek
Zážitek musí být zapamatovatelný. Zákazníci se nazívají hosté a firma se nazývá pořadatel, který uspořádá pro hosta osobní senzaci.
Tab. č.1
Produkt |
Komodita |
Výrobek |
Služba |
Zážitek |
Typ ekonomiky |
Zemědělská |
Průmyslová |
Služby |
Zážitková |
Funkce |
Získávat |
Vyrábět |
Doručit |
Uspořádat |
Charakteristika produktu |
Zaměnitelný |
Hmatatelný |
Nehmatatelný |
Zapamatovatelný |
Základní vlastnost |
Přírodní |
Standardizovaný |
Přizpůsobený
zákazníkům |
Osobní |
Prodávající |
Obchodník |
Výrobce |
Poskytovatel |
Pořadatel |
Kupující |
Trh |
Uživatel |
Klient |
Host |
Rysy |
Popis |
Vlastnost |
Výhoda |
Senzace |
Komodity
Jsou to materiály, získávané z přírody (nerosty, zvířata, zelenina). Jejich vlastností je to, že jsou získávány přímo z přírody. Tyto produkty jsou zaměnitelné. Pokud si například koupíte tunu písku, tak je vám jedno jaká tuna to bude.
Výrobek
Hlavní vlastností výrobku je jeho standardizovanost. Výrobci se snaží výrábět za co nejnižší náklady, proto se snaží výrobky co nejvíce unifikovat.
Služba
Charakteristickým znakem služby je její nehmatatelnost. Služba je doručena na žádost zákazníka.
Zážitek
Zážitek musí být zapamatovatelný. Zákazníci se nazívají hosté a firma se nazývá pořadatel, který uspořádá pro hosta osobní senzaci.
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář